Kotisivu / Tiedotteet / Ympäristövastuullisuus ei hetkauta yli puolta suomalaisista – 54 prosenttia ei tee ostospäätöksiä ympäristövastuu mielessään
18.05.2024

Ympäristövastuullisuuden vaikutus suomalaiskuluttajien ostopäätöksiin on laskenut hieman kahden vuoden takaisesta, vaikka ympäristövastuullisia tuotteita on suomalaisten mielestä nyt hitusen helpompaa löytää. Eniten ympäristövastuullisuus vaikuttaa ostopäätöksiin edelleenkin elintarvikeostoksilla. Tulokset selviävät tekstiilipalveluita tarjoavan Lindströmin toistamiseen teettämästä Vastuullisuusbarometrista, johon vastasi yli 1000 suomalaista.

Tuotteen ympäristöystävällisyys vaikuttaa olennaisesti tai jonkin verran ostopäätöksiin alle puolella (43 prosenttia). Kaksi vuotta sitten vastaava luku oli 46 prosenttia, eli laskua on hieman, vaikka 40 prosentin mielestä ympäristöystävällisten tuotteiden löytäminen on helppoa tai melko helppoa, tässä kasvua oli 3 prosenttiyksikköä.

”Tuntuu hurjalta, että yli puolet (54 prosenttia) suomalaisista vastasi, että tuotteen ympäristövastuullisuus ei vaikuta lainkaan tai vaikuttaa vain vähän ostopäätökseen. Tulokset antavat viitteitä siitä, että kuluttajien valintoihin vaikuttaa nykyinen taloudellinen tilanne tai, sillä esimerkiksi työnantajan vastuullisuuden merkitys on vähentynyt 73 prosentista 63 prosenttiin, mikä kertoo siitä, että työnantajassa painavat muut seikat. Myös omat teot ympäristökuormitukseen ovat muuttuneet positiiviseen suuntaan eniten huonelämpötilan laskemisen osalta”, arvelee Lindströmin Suomen maajohtaja Pasi Saarinen.

Eniten ympäristövastuu painaa ruokaostoksilla

Eniten ympäristövastuullisuus vaikuttaa ruokaostoksilla (51 prosenttia), sen jälkeen vaateostoksilla (40 prosenttia) ja kolmanneksi vapaa-ajanmatkoja ostaessa (24 prosenttia). Kaikissa näkyy hieman laskua edellisestä kyselystä.

Eniten ympäristövastuun merkitys laski työmatkaliikkumisen osalta.

”Hieman yllättäen ympäristövastuullisuuden vaikutus työmatkaliikkumiseen laski 25 prosentista 18 prosenttiin. Kenties lippujen hinnat ovat nousseet vastaajien työmatkoilla”, Saarinen pohtii.

Kierrätys suomalaisten ykkösteko

Suomalaisten ympäristöteot eivät ole juuri parissa vuodessa muuttuneet. Ykkösenä on edelleenkin erilaisten jätemateriaalien kierrätyksen lisääminen, mikä olikin kasvanut 52 prosentista 54 prosenttiin. Toiseksi yleisin ympäristöteko on ruokahävikin vähentäminen (52 prosenttia). Suurin kasvuprosentti oli huonelämpötilan laskemisessa, se oli noussut 25 prosentista 32 prosenttiin. Eniten laskua näkyi yksityisautoilun vähentämisessä: vain 20 prosenttia sanoi vähentävänsä ympäristökuormaansa vähentämällä yksityisautoilua, kun edellisellä kerralla näin vastasi 25 prosenttia.

”Sähkön hinta vaikuttaa varmasti siihen, miten suomalaiset suhtautuvat energiankulutukseensa. Ja sähkön säästäminen on hyvä esimerkki siitä, miten ympäristöä ja säästämistä ei tulisi nähdä vastakkaisina asioina, vaan usein ympäristöteot näkyvät myönteisesti myös kukkarossa”, Saarinen toteaa.

Suhde vuokraamiseen murroksessa?

Suomalaisten suhde tavaroiden vuokraamiseen on muuttunut positiivisempaan suuntaan kahdessa vuodessa. Esimerkiksi 55 prosenttia suomalaisista voisi vuokrata harvemmin käytettäviä kodinkoneita, kun edellisessä kyselyssä vastaava luku oli 48 prosenttia. Eniten kasvua oli harvemmin käytettävissä tekstiileissä, kuten juhlavaatteissa: niitä olisi valmis vuokraamaan nyt 36 prosenttia, kun edellisessä kyselyssä vastaava luku oli 30 prosenttia.

”Oli ilahduttavaa huomata, että lähes kautta linjan, suomalaisten suhtautuminen tavaroiden vuokraamiseen oli mennyt positiivisempaan suuntaan. Vaikka kierrätyksen lisääminen ja hävikin vähentäminen ovat toki tärkeitä tekoja, ympäristön kannalta ratkaisevinta olisi kuitenkin vähentää itse kulutusta: kaikkea ei tarvitse omistaa, sen voi vuokrata”, Saarinen muistuttaa.

Suomalaiset seiskan oppilaita ympäristöasioissa

Vastuullisuusbarometrissa pyydettiin vastanneita myös antamaan itselleen kouluarvosanan ympäristövastuullisuudessa, sen perusteella suomalaiset ovat edelleenkin omasta mielestään tyydyttäviä (7,14) ympäristövastuullisuudessa. Yrityksille he antavat hitusen paremman arvosanan kuin itselleen (7,28).

Tutkimuksesta:

Kyselyn toteutti Kantar Lindströmin toimeksiannosta, ja kyselyssä selvitettiin suomalaisten arvioita itsestään kuluttajana ja ympäristövastuullisuuden huomioimisessa kulutuspäätöksissä. Kyselyyn vastasi 28.2.-5.3.2024 välisenä aikana 1087 henkilöä, joka riittävä valtakunnallisen edustavuuden kattamiseksi.
Haastattelut toteutettiin mobiilioptimoidusti GallupForum –paneelissa.

Minna Heinonen
Head Of Marketing, Lindström Oy