Kotisivu / Tiedotteet / Vuonuen Toivo-lanka tehdään Lindströmin vanhoista puuvillakäsipyyhkeistä
01.02.2024

Vuonuen Toivo-lanka tehdään Lindströmin vanhoista puuvillakäsipyyhkeistä

Suomalaisista villalangoistaan ja lähituotannostaan tunnetun Vuonuen lankavalikoima on kasvanut puuvillaisella Toivo-langalla. Lanka valmistetaan suomalaisen tekstiilialan palveluyrityksen Lindströmin puuvillarullapyyhkeistä, jotka ovat monille tuttuja työpaikkojen ja julkisten tilojen wc-tiloista. Toivon puuvilla on 100-prosenttista kierrätyspuuvillaa, sen lisäksi langassa on 30 prosenttia Tenceliä, joka on ekologinen ja maatuva puuselluloosakuitu.

Toivo-lankaa on saatavissa kuudessa eri värissä ja se sopii esimerkiksi keväisten ja kesäisten vaatteiden neulomiseen tai virkkaamiseen erilaisiin asusteisiin, laukkuihin ja kodintekstiileihin.

Toivo-langan kierrätysprosessista vastaa Rester, joka muuttaa puuvillapyyhkeet takaisin tekstiilikuiduksi, josta Vuonue kehrää ja värjää uutta lankaa.

Idean kierrätettyyn puuvillaan sai Paimiossa sijaitsevan Vuonuen perustaja Piia Aaltonen, joka oli yhteydessä lähiseudulla sijaitsevaan Resterin kierrätyslaitokseen.

”Vastuullisuus ja lähituotanto ovat Vuonuelle tärkeitä arvoja, joten ajatus siitä, että tuottaisimme puuvillaa 100-prosenttisesta kierrätysmateriaalista, oli kiinnostava. Lisäksi se on kesäisempi vaihtoehto meidän kotimaisesta lampaanvillasta valmistetuille langoillemme. Käsityöharrastajat ovat yhä kiinnostuneempia siitä, missä ja miten käsityömateriaalit on tuotettu. Itselleni kierrätysmateriaali oli ainoa tapa, jonka kelpuutin puuvillalangan tuottamiseen”, Aaltonen kertoo.

Pyyhkeitä ei kannata heittää kehään

Lindströmin rullapyyhkeitä on käytössä lähes 100 000 rullaa eri puolilla Suomea. Ne ovat tutkitusti hygieeninen tapa kuivata kädet, sillä jokainen käyttäjä saa aina uuden, puhtaan siivun pyyhkeestä kuivaamista varten. Puuvillapyyhe poistaa 99,9 prosenttia kaikista käsien mikrobeista, eikä se tuota roskaa. Lindström myös pesee ja huoltaa pyyhkeitä niin pitkään kuin mahdollista, joten yksi pyyherulla kuivaa kädet noin 11 000 kertaa.

”Kiertotalouden edelläkävijänä pidämme kerran tähän maailmaan tuotetut materiaalit käytössä mahdollisimman pitkään ja siksi pesemme ja huollamme tekstiilejä hyvin. Kun puuvillapyyhe, tai mikä tahansa tekstiili, on tullut käyttöikänsä päähän, se ei tarkoita sitä, että itse materiaali olisi tullut tiensä päähän. Pyyhettä ei kannata heittää kehään, sillä kuidun voi käyttää uudelleen, Toivo-lanka on hyvä esimerkki siitä”, toteaa Lindström Groupin strategia- ja vastuullisuusjohtaja Kati Pallasaho.

Lindströmiltä puuvillapyyhkeet päätyvät pestyinä Resterille, joka on tekstiilien suomalainen kierrätysratkaisuja tarjoava, Pohjoismaiden ensimmäinen ja suurin yritystekstiilien kierrätyslaitos. Rester mahdollistaa yritystekstiilien kierrätyksen uudeksi tekstiilikuiduksi ja laadukkaaksi raaka-aineeksi. Se teki pioneerityötä Vuonuen kanssa sopivan kierrätysprosessin löytämiseksi.

”Koska kyseessä oli aivan uusi asia niin meille kuin Vuonuelle, niin teimme tuotekehitystä saadaksemme aikaan juuri Vuonuen Toivo-langan kehräämiseen vaadittavaa kuitua. Materiaali on 100 prosenttista kierrätyspuuvilla eikä Resterin prosessissa käytetä vettä tai kemikaaleja. Puuvillapyyhkeet leikataan prosessin aikana aina vain pienemmiksi paloiksi ja ikään kuin karstataan auki, jolloin tekstiilistä tulee jälleen kehräämiseen soveltuvaa kuitua. Meiltä nämä pumpulihaituvaisia muistuttavat kuidut lähtevät muutaman sadan kilon paaleina Vuonuelle, kertoo Resterin Director of Partnership Anna-Kaisa Huttunen.

Toivo-lankaa on tällä hetkellä saatavissa valkoisena, sinisenä, punaisena, mintunvärisenä, roosana ja okrana. Ja lankaa myydään Vuonuen verkkokaupassa sekä valikoiduilla jälleenmyyjillä.

Lisätietoja:

Vuonue ja viipsinpuu, Piia Aaltonen, info@vuonue.fi, puh. 041 548 7474
Lankaa voi ostaa Vuonuen kotisivuilta.

Lindström, Kati Pallasaho, kati.pallasaho@lindstromgroup.com, puh. 040 687 1918

Rester, Anna-Kaisa Huttunen, anna-kaisa@rester.fi, puh. 040 738 1015