Kotisivu / Tiedotteet / Lindströmillä vastuullisuustietämystä parannetaan pelaamisen avulla
01.03.2024

Lindströmillä vastuullisuustietämystä parannetaan pelaamisen avulla

Tekstiilialan palveluyritys Lindström on kehittänyt vastuullisuuslautapelin, jonka avulla lisätään koko henkilöstön vastuullisuustietämystä. Kiertotalouden edistäminen on olennainen osa Lindströmin liiketoimintaa, sillä se haluaa vähentää turhaa tekstiilinkulutusta tarjoamalla tekstiilien vuokraus- ja ylläpitopalveluita yrityksille. Vastuullisuusasiat ovat monimutkaisia, joten pelillistäminen tuo asioiden käsittelyyn helpon ja hauskan tavan. Pelin suunnittelusta vastaa Muutostaito.

”Tavoitteenamme on lisätä henkilöstön tietoisuutta vastuullisuuden eri osa-alueista. Haluamme, että jokainen kokee pystyvänsä oman työnsä kautta vaikuttamaan esimerkiksi ympäristövastuullisuuteen, olipa hän töissä myynnissä, pesulatyöntekijänä tai osana alihankintaketjuamme esimerkiksi kuljetusyrityksessä”, toteaa Suomen Lindströmin HR-johtaja Jenni Hintzell.

Lindströmin tavoitteena on, että kevääseen mennessä kaikki toimistotyöntekijät ovat pelanneet peliä vähintään kerran, tuotannossa työskentelevistä vähintään 80 prosenttia olisi pelannut peliä ja kuljetuksessa työskentelevistä puolet.

Lautapeli käsittelee Lindströmin vastuullisuusteesejä kysymysten kautta

Vastuullisuuspeli on lautapeli, jota voidaan pelata erilaisten virkistys- ja kehityspäivien yhteydessä tai muiden tilaisuuksien yhteydessä, mielellään niin, että mukana on sekä henkilöstöä että johtoa. Lindströmillä on noin 15 kulttuurikapteenia, joita on valmennettu peluuttajiksi eri puolelle Suomea.

Vastuullisuuspelissä käsitellään Lindströmin omia vastuullisuusteesejä erilaisten kysymysten kautta. Kysymyksiin on valmiit vastausvaihtoehdot, joista työntekijä voi valita itselleen parhaimman.

”Peli on myös siitä kiva, että sitä voi pelata useampaan otteeseen. Olen itse esimerkiksi huomannut, että omat vastaukset vaihtelevat tilanteen mukaan. Vääriä vastauksia ei pelissä ole, vaan ne toimivat keskustelun pohjana”, Hintzell toteaa.

Lindströmin Turun yksikössä peliä on jo testailtu 80 hengen voimin, ja sieltä saadun palautteen perusteella ihmiset ovat löytäneet vastuullisuusasioista linkin omaan työhönsä.

”On jopa syntynyt kehitysideoita tuotantoon, mikä on ollut toiveenammekin. Haluamme, että lindströmiläiset kokevat pystyvänsä vaikuttamaan ja kehittämään vastuullisuuteen liittyviä asioita. On ollut mukava huomata, että vastuullisuusasiat ovat selvästi osa DNA:tamme”, Hintzell iloitsee.

Lindströmillä on suunniteltu myös jatkoa pelille.

”Seuraava peli voisi syventää asioita ja se voisi olla sellainen, jota voisimme pelata asiakkaidenkin kanssa. Nyt peli on tehty Suomen tarpeisiin, mutta myös muissa maissa on oltu kiinnostuneita”, Hintzell kertoo.

Lisätietoja:

Jenni Hintzell, Lindströmin Suomen henkilöstöjohtaja