Kotisivu / Tiedotteet / Kohti nettonollapäästöjä: Lindströmin vaihtomatot ovat nyt entistäkin vastuullisempia
01.03.2024

Lindströmin vakiomattomallisto harppaa jättiaskeleen kohti kestävämpää huomista: jatkossa kaikkien mattojen nukka sisältää 75 prosenttia kierrätyskuitua. Muutos on samaan aikaan suuri ja huomaamaton.

Kun päämääränä on nettonollapäästöt, mittakaava on tärkein onnistumiseen vaikuttava tekijä. Noin neljännes Lindströmin kasvihuonekaasupäästöistä syntyy ostetuista tekstiileistä, joihin kuuluvat muun muassa toimistorakennusten, ostoskeskusten ja hotellien lattioilla ympäri maailmaa olevat sadat tuhannet matot. Tuotannossa käytettävät kierrätysmateriaalit paitsi pienentävät hiilijalanjälkeämme myös vähentävät asiakkaidemme ympäristövaikutuksia.

Tästä syksystä alkaen kaikki vakiomattomalliston uudet matot sisältävät 75 prosenttia kierrätyskuitua. Vakiomattojen laatu pysyy entisellään ja uudet kierrätyskuidusta valmistetut matot otetaan käyttöön asteittain.

Kierrätettyjen vakiomattojen mallisto täydentää designmattomallistoa, joiden nukka jo valmistetaan sataprosenttisesta kierrätysmateriaalista.

Lindströmin konseptikehityksestä ja vastuullisuudesta vastaavan johtajan Taru Jokisen mukaan asiakkaat hyötyvät kestävämmästä mattomallistosta monin tavoin. Kierrätetyn nailonin ja kumin käyttö vähentää jätettä, säästää luonnonvaroja ja pienentää hiilijalanjälkeä, mutta muutoksessa on kyse muustakin.

”Kierrätysmateriaaleista valmistettujen tuotteiden kestävyys ja näin myös käyttöikä voivat usein aiheuttaa haasteita. Renycle-pohjaisissa, ftalaatitonta kumia sisältävissä matoissamme kestävyys ja laatu ovat kuitenkin vastaavat kuin neitseellisistä materiaaleista valmistetuissa matoissa. Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, mallisto on edelleen myös erittäin kustannustehokas.”

Uudet materiaalit – sama laatu

Kierrätysmateriaaleihin siirtyminen on ollut todellinen yhteistyön taidonnäyte. Lindströmin Service Ownerin Kaspars Gravan mukaan tavoitteena oli löytää materiaaleja ja tuotantomenetelmiä, joiden ansiosta tuotteet ja niiden laatu eivät muuttuisi.

”Onnistuimme vaihtamaan materiaaleja muuttamatta itse tuotetta. Viemme muutoksen läpi kajoamatta valmistusprotokolliin tai palveluun”, hän sanoo.

Uusi lanka on valmistettu Renycle-tekniikalla, joka muuttaa jälkiteollisen nailonjätteen laadukkaaksi langaksi. Mekaaninen kierrätys kuluttaa vähemmän energiaa kuin perinteinen kemiallinen kierrätys ilman, että langan laadusta, värjättävyydestä tai kestävyydestä tarvitsee tinkiä. Matoissa käytetystä langasta 75 prosenttia on kierrätettyä ja 25 prosenttia neitseellistä nailonia, sillä tämä on todettu sopivimmaksi ja energiatehokkaimmaksi ratkaisuksi.

Sekä lanka että matot valmistetaan Euroopassa, mikä pienentää mattojen ympäristöjalanjälkeä entisestään.

Suuria, mutta huomaamattomia muutoksia

Kestävyysajattelu ei rajoitu neitseellisten materiaalien korvaamiseen kierrätetyillä vaihtoehdoilla. Yhtä merkittäviä kestävyystekijöitä ovat uusien tuotteiden laatu ja tapa, jolla tuotteet tuodaan markkinoille.

Lindströmin palvelujohtaja Ari Sosunov selittää, että esimerkiksi yhtäaikainen kierrätysmateriaalien käyttö ja elinkaaren pituudesta tinkiminen johtaisi pitkällä aikavälillä raaka-aineiden ja energian käytön lisääntymiseen.

”Olemme pesseet mattoja satoja kertoja ja tarkistaneet niiden värit ja kestävyyden. Uuden ja vanhan maton erottaa ainoastaan pienestä pyöreästä kuvakkeesta maton reunassa Lindströmin logon vieressä.”

Muutoksen huomaamattomuus mahdollistaa myös pitkän käyttöönottoajan. Ensimmäiset Renycle-matot on jo otettu käyttöön maailmalla, mutta kestää pari vuotta, ennen kuin kaikki vakiomatot on valmistettu kierrätysmateriaaleista. Käytössä on satojatuhansia ensiömateriaalista valmistettuja mattoja, joista osa on vain muutaman kuukauden ikäisiä. Niiden kaikkien hylkääminen kerralla olisi valtavaa resurssien tuhlausta. Kestävin tapa siirtymän suorittamiseen on ottaa käyttöön uusia mattoja, joita ei voi erottaa vanhoista.

”Yhden asiakkaan tiloissa ollut matto voi seuraavana päivänä olla käytössä muualla. On suuri etu, että asiakkaillamme on aina käytössään matot, jotka näyttävät tutulta ja toimivat totutulla tavalla”, Sosunov selittää.

Tähtäimessä nettonollapäästöt

Taru Jokinen kertoo siirtymisen neitseellisistä materiaaleista kierrätettyihin ja biopohjaisiin materiaaleihin olevan yksi tehokkaimmista tavoista saavuttaa Lindströmin tavoittelemat nettonollapäästöt. Tavoitteena on vähentää koko arvoketjun kasvihuonekaasupäästöjä 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja lopulta saavuttaa nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä.

”Haluamme, että vuoteen 2025 mennessä 30 prosenttia kaikista ostamistamme tekstiileistä sisältää kierrätettyjä tai biopohjaisia kuituja. Renycle-pohjaisen vakiomattomallistomme ansiosta pääsemme hyvin lähelle tätä tavoitetta.”

Mattojen liiketoiminta-alueeseen kuuluu kierrätyskuidun käytön lisäksi tietenkin myös muita vastuullisuustoimia. Seuraava suuri askel on kierrätyksen tehostaminen elinkaaren loppuvaiheessa. Tällä hetkellä vakiomattoja käytetään uudelleen teollisuusmattoina, poltetaan energiaksi tai jauhetaan joskus uusiksi materiaaleiksi.

Selvitämme parhaillaan, miten vanhoja mattoja voitaisiin hyödyntää kierrätetyn nailonlangan raaka-aineena. Esteitäkin on yhä ylitettävänä. Vielä pitää muun muassa varmistaa, että kuljetus ei lisää liikaa ympäristökuormitusta. Kaspars Grava on kuitenkin toiveikas, että prosessi perustuu tulevaisuudessa täysin kiertotalouteen.

”Meidän pitäisi keskittyä omiin materiaaleihimme. Unelmani on, että saamme tehtyä nailonista uutta nailonia ja kumista uutta kumia.”