Kotisivu / Tiedotteet / Comfortan pesuloille Joutsenmerkki
01.01.2024

Comfortan pesuloille Joutsenmerkki

Lindström-konserniin kuuluvan Comforta Oy:n seitsemälle pesulalle on myönnetty pohjoismainen ympäristömerkki Joutsenmerkki. Merkki kertoo muun muassa Comfortan toiminnan energiatehokkuudesta, matalasta vedenkulutuksesta ja kemikaaliturvallisuudesta.

Hotellien, ravintoloiden ja terveydenhuollon tekstiilipalveluihin erikoistuneen Comfortan seitsemän Joutsenmerkittyä pesulaa sijaitsevat Vantaalla, Mäntsälässä, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa ja Sodankylässä.

”Olemme hyvin iloisia Joutsenmerkistä, koska se on konkreettinen tunnustus palvelumme vastuullisuudesta. Tavoitteenamme on maailmanlaajuinen hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä ja Joutsenmerkki on meille tärkeä osa tämän tavoitteen saavuttamista. Joutsenmerkin turvin voimme myös auttaa meidän asiakkaita kasvamaan entistä kestävämmällä tavalla,” sanoo Comfortan Suomen toiminnoista vastaava johtaja Jussi Leskinen.

Tehokkuus ja kemikaaliturvallisuus Joutsenmerkille keskeisiä

Joutsenmerkin saaminen edellytti Comfortalta tiukkojen tehokkuus- ja kemikaaliturvallisuuskriteereiden täyttymistä sen kaikkien seitsemän pesulan osalta. Joutsenmerkin myötä Comfortan pesuloilta edellytetään esimerkiksi merkin raja-arvojen sisälle kuuluvaa energiatehokkuutta ja vedenkulutusta. Comfortan toiminnasta ei myöskään saa syntyä kasvihuonepäästöjä yli Joutsenmerkin raja-arvojen ja kaikkien yrityksen käyttämien pesukemikaalien on täytettävä tiukat ympäristö- ja terveysvaatimukset. Joutsenmerkki edellyttää myös, että Comfortalle hankittavista tekstiileistä osan on oltava ympäristömerkittyjä.

”Olemme tehneet paljon töitä esimerkiksi veden- ja energian kulutuksemme pienentämiseksi vuosien varrella. Tekstiileistäkin meillä on jo yllättävän suuri osa ympäristömerkittyjä tänä päivänä. Joutsenmerkin kriteerit ovatkin siis jo aiemmin toimineet ohjenuorana meille. Nyt on hienoa, että pitkäjänteinen ympäristövastuullisuustyömme on saanut tämän tunnustuksen,” sanoo Leskinen.

Jussi Leskinen, Operative Director, Comforta Oy. p. 040 727 6773, jussi.leskinen@lindstromgroup.com
Harri Hotulainen, Joutsenmerkin johtava asiantuntija, harri.hotulainen@ecolabel.fi

Comforta Oy
Comforta on erikoistunut hotellien, ravintoloiden ja terveydenhuollon tekstiilipalveluihin. Comforta työllistää yli 500 henkilöä Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä Pietarissa. Comfortan vuoden 2020 liikevaihto oli noin 26 miljoonaa euroa.