Kotisivu / Artikkelit / Hyvä käsihygienia on paras suoja viruksia vastaan
01.01.2024

Hyvä käsihygienia on paras suoja viruksia vastaan

Puuvillaiset pyyherullat ja annostelijat takaavat yleisissä tiloissa jokaiselle käyttäjälle henkilökohtaisen puhtaan pyyhkeen. Tutkittu ja sertifioitu Lindströmin käsipyyhejärjestelmä varmistaa optimaalisen hygienian.

Huolellinen kuivaus käsien pesun jälkeen vaikuttaa merkittävästi käsihygieniaan, ja on siten merkittävässä roolissa myös koronavirustartuntoja ehkäistäessä. Riippumattomissa tutkimuksissa kerran käytettävä puuvillainen käsipyyhe on osoittautunut hygieenisimmäksi tavaksi kuivata kädet.

Lindströmin wc-tilapalvelussa käsipyyheannostelija annostelee käyttäjäkohtaisesti puhtaan pyyhkeen ja rullaa käytetyn pyyhkeen omaan tilaansa. Rullautuva puuvillapyyhe on todettu tutkimuksissa yhtä hygieeniseksi kuivaustavaksi kuin kertakäyttöinen paperipyyhe, ja huomattavasti puhaltimia hygieenisemmäksi vaihtoehdoksi.
Lue myös THL:n suositus: Hyvä käsi- ja yskimishygienia

Tutkitusti hygieenisin käsien kuivaus julkisilla paikoilla ja terveydenhuoltoympäristössä

Koronavirusuutisoinnin yhteydessä ihmisiltä on kysytty parasta mahdollista tapaa käsien kuivaukseen pesun jälkeen. Lindströmillä on kysymykseen yksiselitteinen ja tutkimustietoon perustuva vastaus:

” Tutkimukset osoittavat kiistattomasti puuvillaisen käsipyyhepalvelumme edut. Tarjoamme kullekin käyttäjälle puhtaan kertakäyttöisen kestotuotteen, joka pestään käytön jälkeen. Huolehdimme prosessin kaikissa vaiheissa mikrobiologisesta puhtaudesta ja käyttäjien turvallisuudesta.” Harri Puputti, Vice President, Quality, kertoo.

Pyyherullien toimintaperiaate varmistaa jokaiselle käyttäjälle henkilökohtaisen ja tutkitusti hygieenisen pyyhintäosan. Puuvillainen pyyherulla poistaa muita käsienkuivaustapoja tehokkaimmin pesun jälkeen käsiin mahdollisesti vielä jääneet mikrobit. (Hjelt-instituutin tutkimus 2012-2013)

Tärkeä näkökulma on myös vastuullisuus. Puuvillainen käsipyyhe on kestävä ja ympäristöystävällinen valinta, josta ei synny roskaa.

”Tutkimustiedon lisäksi meillä on vahva käytännön kokemus käsihygieniasta julkisissa wc-tiloissa. Käsien hierominen mekaanisella vaikutuksella auttaa poistamaan bakteerit käsistä tehokkaammin kuin esimerkiksi puhallinkuivaimet. Annostelijamme toimintaperiaate pitää puhtaan ja likaisen rullan osan erillään ja estää kontaminaation sekä ylläpitää wc-tilojen siisteyttä.” Puputti kertoo.

Pyyherullien mikrobiologinen puhtaustaso toteutetaan EN 14065 standardin mukaan sertifioidun johtamisjärjestelmämme mukaisesti. Prosessissa tuotteet desinfioidaan joko lämpödesinfektiolla tai kemiallisella desinfektiolla, joka tuhoaa mikrobit. Mikrobeihin kuuluvat bakteerit, virukset, ja hiiva- tai homesienet.

Valvomme hygieenisyyden toteutumista prosessin eri vaiheissa säännöllisin mittauksin ja validioimalla pesuohjelmat riippumattomassa laboratoriossa.

”Sekä oman henkilökunnan että asiakkaitten osalta terveys ja turvallisuus on meille Lindströmillä ensiarvoisen tärkeä kysymys. Hyvä käsihygienia on nopea ja helppo tapa ehkäistä koronavirustartuntoja. Kuivaus pesun jälkeen on tärkeä osa käsihygieniaa. Tässä tilanteessa haluamme edistää yleistä hygieniatietoisuutta tuomalla oman ammattitaitomme kehiin.” Puputti linjaa.