Kotisivu / Tiedotteet / EcoVadikselta vastuullisuuden kultamitali Lindström Groupille
01.03.2024

EcoVadikselta vastuullisuuden kultamitali Lindström Groupille

Jatkuvalle työllemme kestävän kehityksen hyväksi on nyt myönnetty kultainen sertifikaatti EcoVadisin uusimmissa kestävän kehityksen luokituksissa. Tämä tarkoittaa, että olemme 5 %:n kärjessä yli 100 000 arvioidusta yrityksestä ja oman toimialamme 2 %:n kärjessä. Luokitus kattaa koko Lindström-konsernin kaikissa toimintamaissamme.

EcoVadis on johtava vastuullisuusarviointeja tekevä toimija. Se tarjoaa vastuullisuusarviointiin yhteisen alustan, johon kuuluu yhteinen tulostaulukko, vertailukriteerit ja toiminnan parantamisen työkaluja. Luokitus kiteyttää tarkasteltujen organisaatioiden käyttäytymisen ympäristön, työ- ja ihmisoikeuksien, etiikan ja kestävien hankintojen teemojen alle.

Kultamitalimme on todiste vastuullisuudestamme

Yrityksen on helppo sanoa toimivansa kestävästi, mutta asian todistaminen on paljon vaikeampaa – erityisesti silloin, kun yrityksen toiminta on kansainvälistä ja siihen liittyy monenlaisia teknisiä standardeja. Kolmannen osapuolen arvioinnit ovat erinomainen tapa saada riippumaton näkökulma kestävyyteen.  EcoVadis on maailman suurin ja luotetuin liiketoiminnan vastuullisuusluokitusten tarjoaja, joka on auttanut yrityksiä vertailemaan, kehittämään ja parantamaan vastuullisuuttaan vuodesta 2007 lähtien.

Suoriuduimme erityisen hyvin ympäristön osalta erinomaisella tuloksella 90/100. Liittyminen YK:n Global Compact -aloitteeseen, konserninlaajuisen ISO 45001 -sertifikaatin saavuttaminen työterveydessä ja työturvallisuudessa sekä dokumentoinnin parantaminen vaikuttivat myönteisesti myös suoriutumiseemme työ- ja ihmisoikeusasioissa sekä eettisissä kysymyksissä.

”Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme mahdollisimman kestävää palvelua, ja tämä arviointi on erinomainen tapa osoittaa edistymisemme. Haluan kiittää kaikkia kollegojani, jotka ovat myötävaikuttaneet tähän saavutukseen. Tämä oli hieno päätös edelliselle vuodelle”, iloitsee Lindströmin laatu- ja vaatimustenmukaisuusjohtaja Harri Puputti.

Kokonaisvaltainen näkemys kestävästä kehityksestä

“Kestävä kehitys on keskeinen arvon luoja laajenevalle maailmanlaajuiselle liiketoiminnallemme. Viime vuonna toimimme määrätietoisesti kestävän kehityksen strategiamme toteuttamiseksi. Tärkeimpänä tehtävänä oli rakentaa integroitu toimintamalli, jolla voidaan todentaa ja pääkohdiltaan seurata kokonaisvaltaista joukkoa keskeisiä vastuullisuuden suorituskykyindikaattoreita. Koko organisaatiomme on valtavan ylpeä siitä, että tavoitteemme ja toimintamme on tunnustettu ja todennettu kultaisella EcoVadis-luokituksella”, kertoo Inari Laveri, Lindström-konsernin Manager, Quality and Compliance.

EcoVadis-luokitusmenetelmässä arvioidaan yrityksiä neljässä eri kategoriassa: toiminnan eettisyys, ympäristövastuu, työelämän käytännöt ja ihmisoikeudet sekä kestävän kehityksen mukainen hankintaketju.

Luokituksemme parantamista edistivät muun muassa seuraavat toimet:
• liityimme UN Global Compact -yritysaloitteeseen
• laajensimme konsernin johtamisjärjestelmäsertifiointien kattavuutta viime vuonna lisäämällä ISO45001-sertifikaatin aiempaan sertifikaattivalikoimaamme (ISO 9001, ISO 14001, EN14065)
• paransimme toiminnan eettisyyteen sekä työelämän käytäntöihin ja ihmisoikeuksiin liittyvää dokumentointia.

Senior Key Account Manager Kirsi Wilenius-Isotalo sanoo: “EcoVadisin myöntämä kultatason tunnus auttaa valtavasti hankinnoissa ja tekee toimittajasuhteiden hallinnasta helppoa asiakkaillemme ja meille. Se auttaa meitä saavuttamaan yhteisymmärryksen kestävän kehityksen kriittisimmistä osa-alueista asiakkaidemme ja toimittajiemme kanssa. Samalla myös poistuvat maantieteellisiin tai toimialakohtaisiin standardeihin liittyvät ongelmat.”

Kirsi jatkaa kertomalla, että EcoVadis-luokituksen tavoittelu sai alkunsa erään tärkeän asiakkaan pyynnöstä. EcoVadis yksinkertaistaa kumppanin valintaan liittyvää arviointiprosessia sekä nykyisten kumppaneiden vastuullisuustoimien arviointia. Se poistaa resursseja vaativat, yrityskohtaiset prosessit ja kyselyt ja luo välittömästi yhteisen pohjan kestävän kehityksen suhteen.

Orion Oyj on ollut tärkeä asiakkaamme jo 22 vuoden ajan. Orionin Sourcing Manager Jussi Lindholm kertoo: “Meillä on laaja toimittajaverkosto yli 50 maassa. Toimittajamme toimittavat meille pakkauksia ja raaka-aineita, kuten lääkeaineita ja -valmisteita. Lisäksi turvaudumme ulkopuolisiin kumppaneihin ydintoimintojamme tukevien palveluiden ja materiaalien toimittamisessa (epäsuorat hankinnat). Orionin oma toiminta kattaa vain osan tuotteidemme arvoketjusta ja tiedostamme vastuullisen toimitusketjun hallinnan varmistamisen ja kehittämisen tärkeyden. Meille on myös tärkeää, että toimittajamme pyrkivät jatkuvasti parantamaan suorituskykyään yleisesti tunnustetuilla yritysvastuun osa-alueilla. Olemme vaikuttuneita Lindströmin sitoutumisesta ja jatkuvista parannustoimista matkalla kohti kestäviä toimintatapoja.”

Inari lisää: “EcoVadis-luokitus tukee kestävyystavoitteitamme ja kokonaisvaltaista strategiaamme; tähtäämme korkeimmalle mahdolliselle tasolle. Ohjelma auttaa kehittämään järjestelmällisesti käytäntöjä ja tarttumaan ennakoivasti kysymyksiin, jotka koskevat vastuullista hankintaa, yhtäläisiä mahdollisuuksia ja hyvinvointia työpaikalla sekä positiivista vaikutusta paikallisiin yhteisöihin ja ympäristöön. Suunnitelmanamme on keskittyä jatkossa etenkin työelämän käytäntöihin ja ihmisoikeuksiin liittyvään raportointiin.”

Vastuullisuus Lindströmillä
Artikkeleita kiertotaloudesta