Kotisivu / Artikkelit / TAUKO Berliinin muotiviikoilla – designvaatteita ylijäämätekstiileistä
01.01.2024

TAUKO Berliinin muotiviikoilla – designvaatteita ylijäämätekstiileistä

Uusin TAUKO-mallisto julkistettiin Berliinin muotiviikkojen Seek-messuilla tammikuussa 2020. Touch-mallistossa on mukana myös Lindströmin ylijäämätekstiileitä.

Vuonna 2008 perustettu TAUKO on kehittänyt käytettyjen vuokratekstiilien uudelleenkäytöstä oman taiteenlajinsa. Tuloksena syntyy ainutlaatuisia pohjoismaisia designvaatteita naisille. Noin 90% kaikista TAUKO designin tuotteista on tehty paikallisista kierrätystekstiileistä.

Millaisesta tekstiilistä voi tehdä muotia?

Vuodesta 2019 alkaen TAUKO on käyttänyt tuotannossaan Lindströmin ylijäämäkankaita. Jatkossa TAUKO hyödyntää mallistoissaan myös Comfortan hotellitekstiileitä.

Berliinissä julkistetussa TOUCH-mallistossa meidän varastopoistojamme on yhteensä kahdeksassa eri tuotteessa. Mallisto tulee kuluttajille myyntiin ensi syksyksi.

Voisiko seuraavista löytyä sinun valintasi? Vaatemallisto, joka ei tingi ekologisuudesta, eettisyydestä eikä designista.

Arvaatko mitkä näistä TOUCH-malliston vaatteista on tuotettu meidän kankaistamme?

Kiertotalouden pieni & kaunis ammattilainen

TAUKO on muodin konseptina ammattitaitoinen kokonaisuus, jonka ratkaisut perustuvat huolelliseen valintaan. Tiedot tuotteiden alkuperästä, materiaalin jatkojalostuksesta ja aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta on avattu yrityksen websivustolla. Jokaisen tuotteen elinkaari on kuluttajan tiedossa.

Tuotteiden materiaaleista pääosa on polyesteri-puuvillaa. Polyesterin ja puuvillan sekoitus on vahva ja kestävä materiaali, joka tuntuu miellyttävältä ja näyttää hyvältä. Se pysyy ryhdikkäänä ja säilyttää muotonsa käyttökerrasta toiseen.

Entä TAUKOn missio?

” Maailman pelastaminen aktiivisin toimin” Kaisa Rissanen tiivistää nauraen, ja tarkentaa: ”Kaikki tarvitsevat vaatteita. Miksemme täyttäisi tarvetta niin, että vaate näyttää hyvältä, tuntuu hyvältä ja on tehty kestävin perustein, ympäristöä huomioiden.”

Tulevaisuus näyttää lupaavalta. Maaliskuussa 2019 British Council listasi TAUKOn viiden parhaan vastuullisen muotiprojektin joukkoon (the Best Sustainable Fashion Project by British Council). Valenciassa, Espanjassa, TAUKO taas valittiin 80 ehdokkaan joukosta parhaaksi vastuulliseksi muotiprojektiksi. Keväällä 2020 TAUKO on esillä esimerkiksi Pariisin ja Milanon muotimessuilla.

Palkittuja designluomuksia myydään Helsingin TAUKO -myymälöissä Kämp Galleriassa ja Katajanokalla, sekä verkkokaupassa ja valikoiduissa myymälöissä ympäri maailmaa.

Uusi TAUKO-mallisto ilmestyy kaksi kertaa vuodessa. Berliinissä esitelty TOUCH-mallisto (kuvissa) tulee kuluttajamyyntiin ensi syksynä.

Psst, muuten:

Arvasitko jo mitkä gallerian asusteista on tehty meidän kankaistamme? TAUKOn Kaisa Rissanen antoi kysymykseen yksiselitteisen vastauksen:

”Poolopaitaa lukuunottamatta kaikki kuvien tuotteet on tehty Lindströmin ylijäämäkankaista.”

Lisätiedot:

Kuvat: